برخی از امنیت روسیه آزمایش بیانیه آمریکا

برخی از: امنیت روسیه آزمایش بیانیه آمریکا کره شمالی کره شمالی خبر

گت بلاگز اخبار اجتماعی چرا راننده کامیون‌ها اعتصاب کردند؟

این روزها در هر نقطه ای از کشور شاهد اعتراض‌های کارگری هستیم. هر روز خبر می‌رسد که بخشی از اصناف جهت گرفتن حق و حقوق‌شان در حال اعتصاب هستند. در چند روز گذشته ت

چرا راننده کامیون‌ها اعتصاب کردند؟

چرا راننده کامیون ها اعتصاب کردند؟

عبارات مهم : ایران

این روزها در هر نقطه ای از کشور شاهد اعتراض های کارگری هستیم. هر روز خبر می رسد که بخشی از اصناف جهت گرفتن حق و حقوق ارزش در حال اعتصاب هستند. در چند روز گذشته تعداد زیادی از کامیون داران در شهرهای متفاوت کشور عزیزمان ایران نیز جهت پیگیری حق و حقوق ارزش دست از کار کشیده اند و دست به اعتصاب زدند. تصویر ها و تصویرهای این اعتصاب ها از روز سه شنبه در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دست به دست شد تا بالاخره روز چهارشنبه به اوج خود رسید. کامیون داران و رانندگان استان های خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، لرستان، کرمان، اصفهان و قزوین از جابه جایی و حمل بارهای ارزش خودداری کردند و در کنار کامیون ها و تریلی های ارزش متوقف شدند.

اعتراض آن ها به بیمه ها، عوارض اتوبان ها، کمیسیون بالای باربری ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی ماشین ها، با وجود ثابت ماندن کرایه هاست

راننده کامیونی که شب ها تا صبح در سرما و گرما پشت فرمان نشسته است و دنده عوض می کند، نیاز به خدمات دارد

چرا راننده کامیون‌ها اعتصاب کردند؟

– گران شدن قیمت دلار باعث اوج رفتن قیمت لاستیک شده؛ به طوری که دیگر راننده ها قادر به خریدن لاستیک تازه نیستند

کامیون داران و رانندگان استان های خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، لرستان، کرمان، اصفهان، قزوین از جابه جایی و حمل بارهای ارزش خودداری کرده اند

این روزها در هر نقطه ای از کشور شاهد اعتراض‌های کارگری هستیم. هر روز خبر می‌رسد که بخشی از اصناف جهت گرفتن حق و حقوق‌شان در حال اعتصاب هستند. در چند روز گذشته ت

– یک کمک راننده باید سالیان سال با حقوق یک میلیون و دویست هزارتومانی در بزرگراه های کشور روی کامیون های مالکانش کار کند

اعتراض به ثبات كرايه!

اعتراض آن ها به بیمه ها، عوارض اتوبان ها، کمیسیون بالای باربری ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی ماشین ها، با وجود ثابت ماندن کرایه ها بود. این در حالی است که کامیون داران در کشور عزیزمان ایران با وجود کار سخت نه تنها مشمول بیمه مشکل کار نمی شوند بلکه حتی جهت دریافت بیمه ها و خدمات اجتماعی هم دچار مسئله هستند. یکی از کامیون دارهایی که در اعتصاب شرکت کرده بود، در گفت و گو با «قانون» می گوید:«مرگ و زندگی ما در بزرگراه های خطرناک این کشور می گذرد؛ بزرگراه هایی که سالیان دراز است حتی یک بازسازی راحت هم نشده اند و ما باید هر روز خبر فوت یا ازکارافتادگی یکی از همکاران مان را در هنگام کار بشنویم. هیچ کسی نمی داند که خانواده های ما از هنگامی که که در بزرگراه ها شروع به حرکت می کنیم تا هنگامی که که سفرمان تمام می شود و بارها را جا به جا می کنیم، دست به دعا هستند تا خبر سلامت ما را بشنوند. این حرف امروز و دیروز نیست. ما سال هاست که جهت اصلاح کیفیت بزرگراه های کشور به مسئولان دولت های متفاوت هشدار داده ایم ولی همچنان بزرگراه های ناایمن در کشور جان همکاران مان را می گیرد».

چرا راننده کامیون‌ها اعتصاب کردند؟

رانندگان کامیون هایی که در بزرگراه های کشور عزیزمان ایران خاک و سیمان جابه جا می کنند، طبق قوانین باید شب ها در بزرگراه ها حرکت کنند و این یعنی اینکه جان ارزش زیاد از بقیه راننده ها که روزها هم می توانند کار کنند در معرض خطر هست. یکی ديگر از این راننده ها نیز در گفت و گو با «قانون» می گوید: «اگر یک لحظه چشم مان گرم شود و لحظه ای خواب مان ببرد، جان و مال مان همه با هم از دست می رود. خانواده مان هم بی سرپناه می شوند، چون هیچ بیمه و خدمات اجتماعی نیست تا آن ها را حمایت کند. اگر در تصادف اعضای بدن مان را هم از دست بدهیم و ناقص شویم ، باید کاسه گدایی به دست بگیریم چون هیچ نهادی از ما حمایت نمی کند».

یک کامیون دار معمولا باید در وقت کاری یک شب تا صبح، سه بار پنچری لاستیک تریلی یا کامیونش را بگیرد كه این بستگی به حجم باری دارد که حمل می کند. از آنجا که راننده ها مجبور هستند زیاد از ظرفیت قانونی بار بزنند، تعداد دفعات پنچرگیری ارزش هم اضافه می شود و این در سرمای زمستان مشقت بار هست. این راننده می گوید:« پنجری گرفتن، یعنی دیسک کمر، یعنی عمل های میلیونی، یعنی درهای شبانه ای که لحظه ای از سرمان دست برنمی دارد». او به نبود امنیت در بزرگراه های کشور اشاره می کند و ادامه می دهد:« شب ها اگر ساعت ها هم در بزرگراه ها رانندگی کنیم، نمی توانیم جهت چند دقیقه از کامیون پایین بیاییم و جهت خرید به مغازه ای برویم چون ممکن است سارقان از راه برسند و هر چه داخل کامیون هست، با خودشان ببرند. حتی خوابیدن هم جهت ما حرام هست، چون امنیت نیست». در تمام سال هایی که کشوردرگیر تحریم های سخت و کمرشکن بود، تعداد زیادی از راننده ها نتوانستند کامیون های باکیفیت بخرند یا هزینه اش را نداشتند یا قوانین دیپلماتیک کشور اجازه این کار را نمی داد؛ در نتیجه تعداد زیادی کامیون از چین خریدند و راهی بزرگراه های کشور کردند. کامیون هایی که به علت کیفیت پایین، راننده های زیادی را به کام فوت فرستاد. یک کمک راننده باید سالیان سال با حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی در بزرگراه های کشور روی کامیون های مالکانش کار کند و هیچ وقت امید نداشته باشد که می تواند خودش هم کامیونی بخرد و صاحب کار خودش شود.

این روزها در هر نقطه ای از کشور شاهد اعتراض‌های کارگری هستیم. هر روز خبر می‌رسد که بخشی از اصناف جهت گرفتن حق و حقوق‌شان در حال اعتصاب هستند. در چند روز گذشته ت

اقدام ناگهانی پلیس براي توقف کامیون های دارای اضافه بار

رانندگان حمل سوخت در شهر کوار شیراز از جابه جایی سوخت به پمپ بنزین های شیراز خودداری کردند و این اتفاق باعث شد تا تعداد زیادی از خودروهای درون شهری در صف های طولانی برابر جایگاه های پمپ بنزین منتظر سوخت بمانند. تعدادی از کامیون داران نیز بیانیه ای را در نخستین روز اعتصاب در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … منتشر کردند. مواردی که آن ها در این بیاینه به آن پرداخته بودند، به این شرح بود:«نرخ پایین حمل ونقل، گرانی قطعات کامیون و وابستگی آن به قیمت دلار، نبود بزرگراه مناسب و استراحتگاه، دلال و دلال بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی به وسیله بعضی از پایانه ها، نبود جایگاه شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا»!

سید حسن هاشمی، ريیس اتحادیه کامیون داران کشور در گفت و گو با «قانون» گفت که صبح روز چهارشنبه تعداد زیادی از کامیون دارند به دفتر اتحادیه در پایتخت کشور عزیزمان ایران رفته بودند تا مطالبات ارزش را پیگیری کنند. وي گفت:«چندي قبل نزدیک به ۱۵۰ نفر از راننده های تهرانی در دفتر اتحادیه جمع شده است بودند و تا جهت مطالبات ارزش چاره ای اندیشیده شود. ما در اتحادیه حدود ۱۰ هزار راننده ماشین سنگین داریم که کارهای عمرانی کشور به خصوص پایتخت را انجام می دهند».وي یکی از پرسشها رانندگان ماشین سنگین و کامیون ها را اقدام ناگهانی پلیس جهت متوقف کردن تریلی هایی اعلام کرد که بار اضافی حمل می کنند.« سالیان سال است که کامیون ها اضافه بار می زنند و پلیس ها هم کاری با ما ندارند ولی معلوم نیست چند وقت است چه اتفاقی افتاده که نیروی انتظامی راننده ها را جریمه می کند. در کارت ماشین نوشته که یک کامیون ۱۸ چرخ باید نزدیک به ۲۶ تن وزن داشته باشد. ۱۴ تن وزن کامیون است و ۱۲تن هم باید بار بزند که با آن ۲۶ تن می شود. البته مدت ها کامیون ها بار غیرمجاز را جا به جا می کردند و پلیس هم با آن ها کاری نداشت؛ الان مدتی است که ناگهان پلیس جهت بار غیرمجاز به کامیون ها اجازه تردد نمی دهد و آن ها را در مسیرها متوقف می کند.

چرا راننده کامیون‌ها اعتصاب کردند؟

البته پلیس می تواند راننده ای که بار اضافه می برد،جریمه یا مدتی ممنوع الکار کند؛ چون بار اضافه به همه زیرساخت های کشور ضربه می زند و آسفالت ها و راه ها را خراب می کند؛ ولی باید شرایط اقتصادی مناسبی را در کشور جهت رزق و روزی کامیون دارها ایجاد کرد. این قانون ها باید در خدمت اصناف باشد نه اینکه به ضررشان». هاشمي با بيان اين جملات در ادامه با اشاره به اینکه کامیون داران به خاطر بیکاری، رکود اقتصادی و فشار شرکت های پیمانکاری مجبور به حمل اضافه بار هستند، می گوید:« شرکت مدیریت برنامه ریزی کشور در کتاب «فهرست بهای راهوان» واحد خاک را بر اساس متر مکعب تعریف کرده درصورتی که در کارت ماشین، بار کامیون ها بر اساس تناژ حساب می شود. تفاوت وزنی اي که در این کتاب وجود دارد، باعث مي شود پیمانکار خلاف قانون مقدار بیشتری بار بزند تا ضرر نکند و کامیون دار هم مجبور است این بار را حمل کند».

هاشمی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود علت اعتراض کامیون داران بیمه های بی رویه ای است که به آن ها داده شده است هست، گفت:« این دروغ و کذب هست. شما بیایید اتحادیه یا از بیمه استعلام بگیرید. تا زمانی که ما کامیون داران را بیمه می کردیم ۵۰ درصد بیمه را تامین اجتماعی می داد و ۵۰ درصد آن را هم خودشان به حساب تامین اجتماعی واریز می کردند. البته الان مدت زیادی است که سایت تامین اجتماعی جهت کامیون داران بسته اند و هیچ راننده ای نمی تواند جهت بیمه اش اقدام کند. ما بارها با نامه نگاری پیگیری کرده ایم که گفته اند ما به کسری بودجه خورده ایم و نمی توانیم اعضای جدیدی را بیمه کنیم. تامین اجتماعی مدعی است که دولت به ما ۵۰ هزارمیلیارد به تامین اجتماعی بدهکار است که باید بدهی اش را تسویه کند تا ما سایت را جهت آن ها باز کنیم».

همه مسئولان نظام باید جهت حل مسئله بیایند

ريیس اتحادیه کامیون داران راجع به تفاوت خدمات بیمه و تامین اجتماعی در کشور عزیزمان ایران و کشورهای دیگر، تجربه یکی از همکارانش را تعریف می کند:« مدتی پیش یکی از اعضای اتحادیه ما به کشور نروژ رفت و بعد از چهار سال کار کردن در یک شرکت باربری به او گفتند که ما می خواهیم شما را بیمه کنیم، باید به کشور عزیزمان ایران بروی و سابقه کارت را بیاوری. او هشت سال سابقه کارش را از اتحادیه گرفت و به نروژ برد و حالا در آنجا هم حقوق بازنشستگی می گیرد و هم سنواتش را به او داده اند. نیرویی که همه جوانی اش را در کشور کشور عزیزمان ایران گذاشته و جهت مردم کشور عزیزمان ایران خدمت کرده در سال های میانسالی به نروژ رفته و حالا در آنجا هم از خدمات بیمه بهره مند شده است و هم سنواتش را می گیرد».

او مسئولیت پذیری تمام مسئولان دولت و نظام را جهت حل پرسشها کامیون داران مورد نیاز می داند و ادامه می دهد:« ما کشوری مسلمان هستیم و باید حق و ناحق کردن حقوق کارگران جهت مان دغدغه باشد. باید همه نهادها درزمينه از بین بردن پرسشها این قشر ضعیف از جامعه که در برابر کار سنگینی که انجام می دهند هیچ خدماتی نمی گیرند، مسئول باشند. راننده کامیونی که شب ها تا صبح در سرما و گرما پشت فرمان نشسته است و دنده عوض می کند نیاز به این خدمات دارد».

هاشمی راجع به گران شدن قیمت ارز و تاثیرش بر بازار خرید لاستیک و قطعات ماشین سنگین می گوید: «گران شدن قیمت دلار باعث اوج رفتن قیمت لاستیک شده است هست؛ طوری که دیگر راننده ها قادر به خریدن لاستیک تازه نیستند. لاستیکی که ما با قیمت سه میلیون و دویست هزارتومان می خریدیم حالا باید همان را با قیمت چهار میلیون و ۵۰۰ هزارتومان بخریم. دولت به وارد کننده ها، دلار ۴۲۰۰ تومان جهت واردات لاستیک داده تا آن را گران نکنند ولی واردکننده ها هم دلار چهار هزار ودویست تومانی را می گیرند و هم لاستیک را با دلار هشت هزارتومانی به مردم تحمیل می کنند». حال که بازار دلار به هم ریخته ،دیگر فروشندگان هم به راننده ها اجناس ارزش را بدون پول نقد نمی فروشند و این باعث ایجاد پرسشها زیادی شده است هست. هاشمی ادامه می دهد:« ما قبلا به لاستیک فروش زنگ می زدیم و سفارش لاستیک می دادیم، ۱۰ جفت لاستیک می فرستاد و می آمد دفتر ما به او یک چک سه ماهه به او می دادیم، درمورد قطعات هم همین طور بود ولی الان از زمانی که عوض کردن و تحول در قیمت ارز ایجاد شده است حتی به ما یک پیچ و مهره هم نمی دهند. یعنی باید قبل از اینکه قطعه را بگیریم، کارت بکشیم و پول آن را پرداخت کنیم و بعد پیچ و مهره مان را بگیریم».

قانون

واژه های کلیدی: ایران | کامیون | راننده | لاستیک | کامیون | بزرگراه | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz